Sabtu, 30 Julai 2011

errrrrrrrr.......

errrrrrr....
urmmmmm.....
ntahlaaa....
blurrr...
bingung..
serius bha?
betul ka ne?
x pcya laaa......
hmmmmmmmm...
sudahlaaa...
mungkin belum tiba masanya..............
...................1 fine day......................

:)

mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur?


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.
Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.     Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.     Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,
                                                      
                                          Hasil Karya : Hamba Allah


p/s : aku copy 100% dr sorang hamba Allah yg agk malu2 miaaawww katanya ^^ sory ea..aku suka sangat entri ko ne :)

Jumaat, 29 Julai 2011

sebagai sorang budak baik.....

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
sampainya hati......
aku nanges ne btul2...........
sampai hati ko tipu aku aaaaaa???
sodeh bonar2 ne.......
sayu hati ini mengenangkan sikap mu...
ko kata ko kawan aku......
b'dosa memutuskan silaturrahim taw......
tmbh2 lg kta ne sdara s'islam......
x pa...x pa.....
sebagai sorang budak yang baek...
aku maafkan ko....
sedangkan Rasulullah s.a.w. pn m'maafkan umatnya yg lg bsar dorg pnya kslhan kat Baginda..
ne pulak kesalahan ko yg seciputt aje....
its ok laa.....
1 fine day........aku seraaaaanggggg ko...
haaaa....baru ko taw.....


tapi aku teringin laaa maw tgk ko wat muka cam ne...

Selasa, 26 Julai 2011

Andai Lelaki Tahu~

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,
bukan untuk dirinya,
tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
bukan bermakna dia tidak sayang..
tetapi dia terlalu sayangkan anda
dan masih menganggap anda anak kecil
yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.
Naluri keibuannya sangat kuat.
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan merajuk,
jangan kata dia mengada-ngada.
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit
atau hadiah sedozen,
tetapi cukup dengan perhatian
yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,
bukan hanya hadir dari kata-kata
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
dia benar-benar maksudkannya.
Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
jangan percaya kata-katanya
kerana dia hanya mahu menguji kamu.
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan menjadi degil,
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil
tapi dia mahu melihat
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.
Andai kena caranya,
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata,
“tolong tinggalkan saya!”,
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,
percayalah dia akan mencari anda semula.
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.
Dia terlalu emosional.
Tapi dialah yang paling menyayangi anda
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu
dengan perbezaan yang tersendiri.
Tetapi sekiranya mereka saling memahami,
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.
Di sebalik air matanya,
tersimpan seribu satu kekuatan
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah
tapi dia punya kekuatan tersendiri
yang bisa menggoncang dunia
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu
yang terbaik untuk anak2 anda.



p/s: ayt x ory..copy dr tmpt org..ngeee~ =p

Ahad, 10 Julai 2011

something~

assalamualaikum w.b.t. ya sodiqoti...
kali ne...entri ana hendak berkongsi sedikit tentang sesuatu perasaan yang hadir dalam diri setiap manusia yang normal...sesuatu perasaan yang pasti korang penah rasa kan?

untuk apa bercinta?
untuk terus-terus disakiti? untuk terus membuang air mata jernih yang mngalir d pp? untuk terus menghiris hati dengan setiap kekecewaan yang menimpa setiap perhubungan? adakah perasaan yg hadir itu dinamakan cinta? jika benar adakah anda pasti itu adalah cinta? bukan hanya suka? bukan hanya minat? 

hmmmm.............
mengapa perlu dirosakkan hubungan persahabatan yang ada dengan perasaan cinta yang belum pasti? bukankah lebih baik bersahabat daripada bercinta? bukankah hubungan sebagai sahabat lebih lama daripada hubungan sebagai kekasih yang tidak kekal lama? bukankah lebih selamat jika kita bersahabat agar dapat mengelakkan daripada terjadinya perkara maksiat? bukankah lebih seronok bersahabat kerana tiada perasaan cemburu yang hadir kepada sang kekasih? kerana tidak dikongkong oleh sang kekasih?

sebagai seorang hamba Allah yang pernah melakukan kesilapan...
aku mengaku... aku sendiri pernah berkasih.... pernah menyayangi seseorang..yea! memang indah perasaan menyayangi dan disayangi... memang best bila ada orang care dengan kita...... tapi keindahannya hanya sementara... akhirnya kita akan merasa kesakitan dikecewakan....
bila dah kecewa menangis sebab frust menonggeng... bila dah frust sampai t'tonggeng2 mula la buat benda yang x baik... mula x maw makan.... mula sakit2... macam2 laaa yang x sihat... tapi alhamdulillah aku ne budak kuat laa konon... jadi aku x nangis-nangis.... 

bukan senang kita maw menghalang perasaan yang hadir ne kan? 
hanya orang-orang yang terer boleh halang perasaan tu dari menggangu kan? tapi normal laa bila pompuan tertarik kat lelaki n sebaliknya... memang Allah dah ciptakan pompuan ne utk lelaki kan? tapi hati-hati laaa dalam percintaan..... jangan sampai sesal dahulu pendapatan..sesal kemudian tidak berguna...



p/s : hanyalah pendapat ku....dan juga peringatan kepada diriku sendiri supaya terus jadi gud girl..hehee :p

Jumaat, 8 Julai 2011

sampai nanti

weh...
assalamualaikum.....

tAjuk entri saya kali ini ialah seperti yang tertera d layar skrin.... :D
maksud bagi tajuk entri saya ialah......
lihat sejaa laaa kan...


sampai nanti...
adakah aku akan terus setia menanti....
seperti insan yang tidak mengenal erti jemu.....
erti lelah....erti sakit..sakit hati yang menikam-nikam.....

sesungguhnya aku bukan laa orang kebal...
yang boleh menahan serangan demi serangan yang menusuk hatiku ibarat ditusuk sembilu orang bilang...
aku tidak mempunyai benteng pertahanan yang kukuh untuk menahan serangan itu daripada terus menyerang hatiku ini....
aduh...sakit taw!

tapi.....
hari demi hari yang aku lalui...
terlalu banyak serangan yang aku hadapi..
akhirnya menjadikan aku orang yang tabah...
dan menjadikan aku gud girl....

tapi..
yang aku taw...
pasti ada hikmah di sebalik semua ini..


p/s: sekian sahaja karya saya padam malam ini...karya seterusnya akan disambung pada episod akan datang.....maafkan saya jika ada keperasaan ayat....dan ayat2 yang ovrdosss....sedangkan Rasullullah pun m'ampunkan umatnya...apa lg kta kan....ok..baiklah..sekian...terima kasih..wasalam :)