Sabtu, 6 Ogos 2011

sahabat-sahabatku :)

assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan2....


apa 2 sahabat?rakan?kawan?teman?
mesti masing-masing ada sahabat kan?


apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah SAW) kepada anaknya...


"Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut :


1. Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalamkekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan..
2. Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa abaik atau bantuanmu, dia suka dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).
3.Pilih seorang sahabat yanag apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.
4. Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukarandan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.
5. Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.




aku sendiri pun belum tentu boleh menjadi sahabat yang macam 2...
aku ne bukan baik sangat pun....
tapi aku sentiasa ingin menjadi yang baik.... :)
biarpun aku ne jahat dengan kawan aku kadang2...
tapi aku sayang mereka taw...


ne laa kawan-kawan ku yang ku sayangi :)


Nurul Fatiyah Binti Jefri ~ Kami dah lama kenal since darjah 5 lg kat S.K. Mutiara...tapi time 2 kami masih belum kenal sangat laa...kami mula rapat sejak form 1 kat S.M.K. Perempuan Likas...... :)

Nurul Syafira Binti Nuri ~ kami pulak dah lama jugak kenal tapi since form 1 laa kat S.M.K. Perempuan Likas...tapi time tu kami x brpa rapat sangat biarpun sekelas...n kami pernah gaduh lagi kan kawan ^_^ ? hehehe..tapi lepas tu kami b'kawan sampai sekarang..selalu gak kami perang mulut sama2..hehehe

Masliani Musli ~ haaaa..ne pun kawan aku jugak...tapi kami x laa rapat sangat..tapi kami rapat laa jugak...aku suka kawan dengan dia ne sebab dya ne cakap main lepas ja....x insurans laa mulut dya ne...tapi ok la....sekurang2nya dya berterus-terang....heheheh...kami kenal since form 4 kat S.M. Teknik Likas..

With tiyah :)

with fira :)

With Mas :)

bukan ne ja kawan2 yg aku sayang taw....ramai lagi...semua yang jadi kawan aku pun aku sayang :)

n..aku ada gak sorang lagi kawan baik....since sekolah rendah S.K. Mutiara......sampai laa sekarang..masa darjah 5 dya pindah p Labuan...sampai laa sekarang dia tinggal kat sana....tapi bila dya turun KK selalu gak laa kami jalan sama-sama....n sekarang dya bersekolah kat S.M. Teknik Labuan....


sampai di sini sahaja laa yang aku maw kongsi...tentang sahabat-sahabatku :)

p/s : sebenarnya aku maw tulis lain..tapi lain pulak jadinya...hehehe..x pa laa.. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

✿ cOmment2 lah sikit ✿
✿ tQ yea :) ✿