Jumaat, 27 Mei 2011

darah!!!!

darahHHH!!!! darah!!!!




owh no!!!!

darah???alamak....

apa 2 darah?






Darah manusia adalah cecair tisu; fungsi utamanya adalah mengangkut oksigen diperlukan untuk hidupDarah

  juga membekalkan tisu dengan zat, menyingkir bahan kumuhan, dan mengandungi pelbagai bahan sistem 

imunisasi bertujuan mempertahankan badan dari jangkitan kuman. Hormon endokrin juga diedarkan melalui 

darah. diseluruh tubuh.
Darah manusia berwarna merah, antara merah terang apabila di oksigen kepada merah tua apabila tiada 

oksigen. Warnanya disebabkan oleh hemoglobin, protein pernafasan (respiratory protein) yang mempunyai 

besi dalam bentuk heme, tempat oksigen bergabung.
 
Darah beredar dalam saluran darah dan dikitarkan oleh jantung, pam otot. Darah melalui paru-paru untuk 

dioksigenkan, dan dikitarkan seluruh tubuh oleh salur arteri. Darah mengedarkan oksigen keseluruh badan 

melalui saluran halus darah yang dipanggil kapillari. Darah kemudian kembali ke jantung melalui vein.
Lihat sistem kitaran untuk gambaran terperinci mengenai kitaran ini.
Darah juga mengangkut bahan kumuhan metabolik, dadah dan bahan kimia asing kepada hati untuk diuraikan 
dan kepada buah pinggang untuk disingkirkan sebagai air kencing.








aku paling x suka darah...
asal nampak darah ja...pening...pas 2 maw muntah.....
biarpun luka kecik ja...da menangis macam budak kecik.....
x caya?tanya my friend c NURUL SYAFIRA BINTI NURI ataupun ne haa blog dya... http://mylifefieyra.blogspot.com/  
biasalah...pada zaman yang semakin canggih dan moden ne....masing dah ada facebook laa..blogger laaa..twitter laa n sooOo on~ dya sllu tgk aku macam 2..kan fira?



aku pn x taw laaa.....maw cakap fobia x taw laa pulak..
mama aku bilang dari kecik asal nampak darah  ja menangis......
kenapa tu?









apsal citaa pasal darah-darah ne?





begini bha crita dya........

1. kepala aku bdarah
  kenapa bdarah?
 ★ semalam bha....gatal bha tangan ne...............p cabut-cabut rambut..setelah siok-siok mencabut rambut.....
tiba-tiba...............aaahhhhhh!!!!darah!!!!!sakit siot.......mama aku blg aku ada pnyakit kulit kali....hah?kapan sih?tba2 sja ne....














2.lidah aku tiba-tiba lagi bdarah...
kenapa bdarah?

aku pn x taw laa knpa tiba-tiba keluar darah....bida rasa dya taw ka?sakit lagi 2...





x taw laa pa jadi kat aku...bpnyakit kali aaaa?eh..na'uzubillah.....jgn2...aku harap aku sihat-sihat ja....bgtu jg dengan orang2 yg aku syang2....
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

✿ cOmment2 lah sikit ✿
✿ tQ yea :) ✿